01 Oktober, 2010

Soalan yang dicari jawapan......

Aku tak tahu kamu. Tapi aku adalah jenis yang tak mudah menghormati orang tanpa alasan.


Aku susah menghormati orang jika aku nampak segala-galanya tentang dia. Nyawa-nyawa yang masih merayap-rayap pada zaman ini gemar terdedah. Mereka gemarkan pendedahan. Tak perlu sembunyi. Jangan pendam. Rugi! Gaya hidup begini punyai graviti yang kuat. Kerana ia menarik. Dedah dan semua yang lain melihat.


Seterusnya keseronokan kata-kata puji. Hasil dari kekejian.


Kita buat dosa dengan terbuka. Selamba lah tunjuk buah dada. Nanti dapat puji. Dada aku besar. Puting merah. Sedap hisap. Bangga. Bukan perempuan saja suka tunjuk dada. Bukan lelaki saja suka hisap dada. Kita saling suka antara satu sama lain. Kutukan aku relevan untuk kedua-dua jantina. Kita sangat sukakan dada ya? Tak ada masalah.


Masalahnya disini.


Kita suka juga buat kebaikan. Kita seksi, tapi bukan bermakna hati tak baik. Tapi ia juga perlulah terdedah. Perlu juga dilihat orang lain. Orang lain mesti nampak kebaikan kita. Itu masalahnya.


Cuba kamu cari, seorang dari ribuan teman kamu. Ciri-cirinya ialah kita tahu apa keburukan dia tapi tidak pernah nampak dia lakukan keburukan itu. Dan kita tak tahu satu kebaikan pun yang dia buat.


Aku percaya orang seperti itu barulah orang yang hidup dengan baik.

Tiada ulasan: